جرم گیری دندان در طب اسلامی
نوشته شده توسط : noor

توصیه‌های طب اسلامی برای پیشگیری از تشکیل جرم دندان

 

تعداد زیادی از توصیه‌های مرتبط با رعایت بهداشت دهان و دندان در طب اسلامی مرتبط با پیشگیری از تشکیل جرم است. دندانپزشک زن در رشت برای مثال:

  1. توصیه شده است تا پس از مصرف هر وعده غذایی اندکی نمک دریا میل کنید. گفته می‌شود خوردن نمک بعد از غذا به نحوی با پیشگیری از تشکیل جرم در طب اسلامی مرتبط است. چرا که این کار باعث می‌شود ترکیب بزاق دهان شما تغییر کند و جرم کمتری در دهان شما تشکیل شود.
  2. همچنین تاکید شده است تا پس از خوردن غذا از خلال دندان استفاده کنید. خلال یکی از روش‌های جلوگیری از تشکیل جرم روی دندان در طب اسلامی است.
  3. یکی از توصیه‌های جالب، نخوردن آب بعد از غذاهای چرب و گوشتی است. این کار علاوه بر اینکه برای دستگاه گوارش مفید است تا حد زیادی نیز از تشکیل جرم‌ روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. 
  4. در طب اسلامی تاکید شده است راز داشتن دندان‌های سالم و دهان خوشبو، رعایت بهداشت دهان و دندان است. یکی از روش‌هایی که پیشنهاد شده استفاده از چوب مسواک است. تاکید شده است روزانه دو مرتبه از چوب مسواک برای تمیز کردن دهان و دندان استفاده کنید. گرچه گفته می‌شود چوب مسواک علاوه بر تمیز نگه داشتن دهان نوعی جرمگیری نیز محسوب می‌شود، اما این مورد صحت ندارد و افرادی که معمولا از این چوب استفاده می‌کنند با جرم زیاد بر روی دندان خود به مطب برای انجام جرم گیری مراجعه می‌کنند.

توجه: هیجکدام از این روش‌ها از نظر علمی اثبات نشده‌ و توصیه نمی‌شوند.

جرمگیری دندان در طب اسلامی و شست‌و‌شوی دهان با سرکه

 

شست‌و‌شوی دهان با سرکه یکی از توصیه‌های طب اسلامی است. اگر به دنبال پیشگیری از تشکیل جرم به روش سنتی و طب اسلامی هستید، شست‌وشوی دهان با سرکه را در برنامه روزانه خود قرار دهید. لازم است بدانید گرچه سرکه می‌تواند در از بین بردن باکتری‌ها و پیشگیری از تشکیل جرم نقش داشته باشد، اما نمی‌تواند جرم روی دندان را از بین ببرد.
استفاده زیاد از سرکه می‌تواند به سلامت دندان‌ها آسیب وارد کند.

جرمگیری دندان در طب اسلامی با نمک دریا

 

یکی از دیگر توصیه‌ها برای پیشگیری از تشکیل جرم در طب اسلامی این است که دندان‌های خود را با نمک دریا بشورید. گفته می‌شود مخلوط کردن نمک دریا و کف دریا و استفاده از آن برای شست‌و‌شوی دندان‌ها می‌تواند در از بین بردن پلاک از روی دندان‌ها، بسیار مؤثر باشد. البته سعی کنید از نمک و کف دریای تمیز استفاده کنید. این ترکیب می‌تواند به صورت خمیر دندان بر روی مسواک نیز استفاده شود. مخلوط روغن زیتون و نمک دریا، سرکه و نمک دریا و غیره از جمله ترکیباتی هستند که طب اسلامی برای شست‌و‌شوی دندان‌ها و از بین بردن باکتری‌های دهان و دندان معرفی کرده است.
در صورتی که می‌خواهید جرم دندان‌های خود را از بین ببرید و از آنچه هست، سفیدتر شوند، لازم است به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده و روش‌هایی مانند جرمگیری، بلیچینگ و غیره را امتحان کنید.

 

جرمگیری دندان در طب اسلامی و ترکیب یک دهان‌شویه

در جرمگیری دندان در طب اسلامی استفاده از دهان‌شویه‌های طبیعی توصیه شده است. در طب اسلامی تاکید شده است برای داشتن دهان خوشبو و زدودن پلاک به صورت مرتب از دهان‌شویه استفاده کنید. یکی از ترکیبات دهان‌شویه، استفاده از گلاب و سرکه است. می‌توانید به ازای یک استکان از هر کدام یک قاشق سماق و یک قاشق نمک دریا نیز اضافه کنید. در صورتی که بعد از غذا و قبل از خواب از این دهان‌شویه استفاده کنید، مرتب مسواک بزنید، جرم دندان تشکیل نمی‌شود.
اگر لثه شما دچار التهاب است و عفونت دارد بهتر است یک قاشق مازو نیز به این ترکیب اضافه کنید. ماساژ ملایم لثه و شست‌و‌شو با این ترکیب می‌تواند در کاهش التهاب و عفونت‌های لثه بسیار مؤثر باشد.
پس از شست‌وشوی دهان با این ترکیب، در صورتی که از دارچین، عرق بهارنارنج و عرق نسترن نیز استفاده نمایید، دهان خوشبویی خواهید داشت. 
البته در این شرایط بهتر است در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه نمایید.

جرمگیری دندان در طب اسلامی با جویدن سقز طبیعی

 

یکی از توصیه‌های طب اسلامی جویدن سقز طبیعی برای پیشگیری از جرم گرفتن دندان‌ها است. ترکیبات سقز طبیعی آن را به ماده مناسبی برای حفظ سلامت دندان‌ها تبدیل می‌کند. همچنین جویدن سقز طبیعی بوی بد دهان را از بین می‌برد. توجه کنید این روش برای شرایطی که دندان‌ها و لثه ( به ویژه ریشه دندان‌ها) شما سالم باشد، مفید است. در غیر این صورت برای مثال در حالتی که ریشه دندان‌های شما آسیب دیده است، جویدن سقز می‌تواند به دندان‌های شما فشار وارد نموده و ایجاد درد کند.

جرمگیری دندان در طب اسلامی و سفید شدن دندان‌ها 

 

با وجود تاکید متخصصین برای انجام جرمگیری با هدف حفظ سلامت دندان‌ها و لثه، اغلب بیماران به جرمگیری به دلیل تأثیر آن در سفید شدن دندان‌ها اهمیت می‌دهند. اغلب روش های جرم گیری دندان در طب اسلامی تا حدودی دندان‌ها را سفید می‌کنند. از این میان تأثیر برخی توصیه‌ها در سفید شدن دندان‌ها بیشتر است. اغلب این روش‌ها در طب سنتی اسلامی نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. سرکه و جوش شیرین از جمله مواد مهم جرمگیری و سفید کردن دندان‌ها هستند.
از طرفی برخی دیگر از توصیه‌های طب اسلامی در داشتن دندان‌های سفید تأثیر زیادی دارند.
اگر تمایل دارید از داروی گیاهی برای سفید شدن دندان استفاده کنید، لازم است برای انتخاب داروی مناسب تحقیقات لازم را انجام دهید. زیرا احتمال اینکه این مواد به سلامت دهان و دندان آسیب برسانند، وجود دارد.

آیا جرمگیری دندان در طب اسلامی مؤثر است؟

روش‌های پیشنهادی برای جرمگیری دندان در طب اسلامی مؤثر نیستند، زیرا تنها روشی که می‌تواند جرم دندان‌ها را از بین ببرد، جرمگیری توسط دندانپزشک با استفاده از ابزار و تجهیزات لازم است. اغلب روش‌هایی که به عنوان روش‌های جرمگیری سنتی و خانگی معرفی می‌شوند، تنها ممکن است برای از بین بردن پلاک و باکتری‌های دهان و دندان و زمانی که هنوز جرم بر روی دندان تشکیل نشده است، مفید باشند، زیرا این روش‌ها قادر به برداشتن جرم از روی دندان نیستند.
در صورتی که لثه‌های شما دچار التهاب گسترده شده و علائم عفونت در آنها پدیدار شده است، به ویژه در مواردی مانند جرم گیری دندان کامپوزیت، جرم گیری لمینت دندان، جرم گیری ایمپلنت دندان، جرم گیری روکش دندان و یا جرم گیری دندان ارتودنسی، حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. استفاده از هر روش دیگری می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند. لق شدن دندان‌ها نیز نشانه افزایش حجم جرم است که لازم است و برای درمان آن باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

آیا عمل به توصیه‌های جرمگیری دندان در طب اسلامی، شما را از مراجعه به دندانپزشک بی نیاز می‌کند؟

توصیه‌های جرمگیری دندان در طب اسلامی ممکن است در سلامت دهان و دندان تاثیری داشته باشند، اما این به معنای عدم نیاز شما به مراجعه به مطب دندانپزشکی نیست. لازم است حداقل یک بار در سال برای معاینه به دندانپزشک مراجعه نمایید.
مراجعه مرتب به دندانپزشک اهمیت زیادی در سلامت دهان و دندان شما دارد. در صورتی که مشکلات و بیماری‌های احتمالی به موقع تشخیص داده شوند، قادر خواهید بود بسیار ساده و با صرف زمان و هزینه کمتری برای هزینه جرم گیری دندان، آنها را رفع نمایید. دندانپزشک در خصوص روش‌های جرم گیری راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار خواهد داد. در مراجعه بعدی حتما در این خصوص از او سوال نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: